Comuna Ciurea din Iasi a fost locul unde in urma cu o suta de ani avea loc cel mai cumplit accident feroviar din istoria Romaniei si al treilea ca si marime si importanta la nivel mondial.

In data de 30 decembrie 1916, in plin razboi mondial, pe o vreme capricioasa, un tren de etapa E-1, cu 26 de vagoane incarcate cu mai bine de 1500 persoane, in incercarea de a fugi din Galati, oras tocmai cucerit de fortele germane, avea sa se opreasca din drumul sau spre Iasi, cu doar 10 km inainte de a ajunge la destinatie, din cauza unui accident dramatic.

Ultima oprire controlata a trenului fusese facuta la Barnova, la doar 6 km de locul unde avea sa se petreaca tragedia.

Franele pareau sa fie functionale pe 23 din cele 26 vagoane, indeajuns pentru a nu avea probleme la coborarea ce urma.

Odata inceputa coborarea, aveau sa apara problemele la circuitul de franare. Mecanicii locomotivei erau depasiti de problema, iar singura modalitate de a opri trenul avea sa fie franarea manuala, din fiecare vagon in parte.

Din cauza aglomeratiei si a intunericului, conductorii nu au putut ajunge aproape de franele manuale, astfel ca trenul a continuat sa prinda viteza.

Apropiindu-se de statia Ciurea, pentru a se evita coliziunea cu vagoanele cu pacura ce stationau pe prima linie, angajatii cailor ferate au activat un macaz, trimitand trenul pe linia a doua.

Din nefericire, viteza foarte mare a trenului a facut ca cel de-al doilea vagon atasat sa deraieze, rasturnand toate celelalte vagoane ce il urmau, doar locomotiva si primul vagon trecand pe linia a doua.

A existat, se pare, o coliziune intre vagoanele deraiate si cele cu pacura ce stationau, ceea ce a dus la explozii puternice.

O mare parte din tren a ars in mai putin de o ora, existand un numar mare de victime carbonizate.

Autoritatile romane au luat decizia ingroparii trupurilor celor carbonizati intr-o groapa comuna, la mai putin de 1 km de gara de la Ciurea.

Mai bine de 500 persoane au fost ingropate in groapa comuna si alte aproape 500 persoane, recunoscute de familii, inmormantate separat.

Aproape o mie de decese, in urma unei tragedii neanuntate, dar care ramane in istoria neagra a Romania ca fiind cel mai grav accident rutier si al treilea cel mai grav dezastru din Romania, dupa cutremurul din 1940 si cel din 1977, cutremure soldate cu un numar mai mare de decese.


Citeste si alte articole despre istorie
○ Bagdad – importanta capitalei statului Irak in istoria omenirii
○ La Belle Epoque: anii de glorie ai Europei


Profilul autorului Mihai Teodorescu

Pasionat de bucătarie, medicină și fotografie. Încerc să îmbin pasiunile mele și să promovez, prin scris, lucrurile pozitive din societatea noastră.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *