Scaunul ejectabil, conceput inițial la inceputul secolului trecut, este brevetat în anul 1930, iar creatorul acestuia este un român, originar din Brăila.

Anastase Dragomir este numele acestuia, iar creația sa a salvat deja mii de vieți, modernizarea planului inițial putând conduce la salvarea unui număr mult mai mare de persoane.

Dacă în prezent scaunul ejectabil este folosit pentru salvarea pilotului şi a copilotului de pe avioanele militare, în viitorul apropiat pot apărea modalități de salvare a pasagerilor curselor aeriene de călători, printr-o simplă ejectare a compartimentelor cu călători, ce ar urma să fie coborâte la sol cu ajutorul unor paraşute de mari dimensiuni.

Scaun ejectabil, expus la Royal Air Force Museum Cosford.

Scaun ejectabil, expus la Royal Air Force Museum Cosford. Sursă foto: wikipedia.org

Deşi proiectul inițial al românului este gata încă din anul 1928, abia în 1940 este pus în funcțiune, un astfel de scaun ejectabil fiind instalat în premieră pe un avion militar.

Doi ani mai târziu, acest sistem îi salvează viața lui Helmut Schenk, unul dintre piloții ce efectuau probe pe avionul Heinkel He 280, primul prototip dotat cu scaun ejectabil.

În timpul probelor pe acest avion, ceea ce se voia a fi o probă s-a transformat într-o situație reală, avionul încetând să mai răspundă la comenzile pilotului, astfel că sistemul de ejectare trebuia să funcționeze, în mod obligatoriu.

Folosirea scaunului ejectabil, 2 iulie 1970.

Folosirea scaunului ejectabil, 2 iulie 1970. Sursă foto: wikipedia.org

Acest lucru s-a şi întâmplat, astfel că Helmut devenea primul pilot salvat de invenția românului Anastase. În urma acestui incident, invenția românului se răspândeşte şi în alte state europene.

Odată cu apariția avioanelor supersonice, catapultarea piloților a devenit imposibilă cu ajutorul acestui sistem. Obligați de împrejurări, americanii încep să construiască un sistem ce ar permite ejectarea pilotului şi la aceste noi viteze de zbor, cu mult mai mari decât precedentele.

Abia după anul 1960, firma britanică Martin-Baker reuşeşte să finalizeze construcția noului scaun ejectabil, după ani de probe.

În prezent, ejectarea folosind scaunul special nu se realizează întocmai în cele mai sigure condiții, cauzând celor catapultați probleme la spate.


Citește și alte articole asemănătoare
○ Mașina zburătoare nu va mai fi doar o poveste de film


Profilul autorului Mihai Teodorescu

Pasionat de bucătarie, medicină și fotografie. Încerc să îmbin pasiunile mele și să promovez, prin scris, lucrurile pozitive din societatea noastră.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *