Transmiterea ştirilor false este una dintre cele mai controversate şi mai mediatizate probleme actuale, acutizată de progresul tehnologiei şi de apariția rețelelor sociale. În România, acest fenomen a luat o amploare tot mai mare, apariția unor astfel de ştiri fiind favorizată şi de legile foarte permisive. Dezinformarea este legală, cu condiția să nu se creeze prejudicii de imagine şi să nu se încalce orice altă lege în vigoare. Deşi nu există o legislație foarte clară, providerii de internet pot lua măsuri şi pot sancționa site-urile care oferă informații eronate, în rare cazuri ajungându-se însă la ștergerea publicației în cauză. Google, în prezent cel mai mare motor de căutare activ, poate dezindexa acele site-uri care oferă articole cu conținut fals.

Conform unor studii recente, ştirile false se răspândesc cu mult mai rapid decât ştirile reale, acest lucru nefiind tocmai greu de înțeles. De cele mai multe ori, ştirile false prezintă acea cantitate de senzațional de care oamenii au nevoie. Acest gen de ştiri oferă sentimente de dezgust sau surprindere, care invită cititorul la distribuirea articolului. Conform unui sondaj realizat de Google, 9 din 10 tineri (cu vârste cuprinse între 16 şi 34 de ani) au acces zilnic la internet. Dintre aceştia, mai bine de jumătate se lasă păcăliți de diverse informații false, în anumite cazuri chiar în mod voluntar.

Transmiterea de "fake news" prin intermediul rețelelor sociale

Facebook şi Google sunt două dintre companiile care militează împotriva ştirilor false, însă acest fenomen este departe de a fi stopat. Mai bine de zece mii de ştiri false sau zvonuri sunt distribuite zilnic pe internet. Aceste ştiri sunt republicate de alte câteva mii de ori, pe alte site-uri. Se ajunge astfel la situația în care o ştire poate să apară pe alte zeci sau chiar sute de site-uri, uneori chiar şi din străinătate.

Un alt sondaj, de această dată realizat de către Institutul de Tehnologie Massachusetts a scos la iveală faptul că susceptibilitatea la ştirile false creşte invers proporțional cu vârsta. Cu alte cuvinte, oamenii în vârstă sunt cei care pot identifica mai greu ştirile false. Cu toate acestea, există numeroase cazuri în care tinerii se lasă păcăliți de articolele cu conținut înșelător, în special din cauza faptului că aceştia folosesc cel mai adesea internetul ca mijloc de informare. Rezolvarea poate să vină tot de la marile companii, existând în prezent o serie de site-uri care depistează ştirile false. Trebuie spus însă că aceste site-uri nu au parte de o promovare pe măsură, iar vizitatorii lipsesc cu desăvârșire.

Sursă foto: tvlibertes.com


Citește și alte articole asemănătoare
Afluent și Bitdefender, împotriva cyberbullying-ului