In anul 1950, Formula 1 semana mai mult cu o parada fashion decat cu sportul incrancenat de astazi. Fangio si Farina conduceau in pantaloni scurti si camasa, in timp ce Mike Hawthorn purta papion.

Ce faceau in caz de accident? Isi puneau speranta in destin. Nimic mai mult.

Acum sunt doar amintiri placute, acest sport trecand prin schimbari majore in ceea ce priveste siguranta pilotilor. Acestia poarta un echipament special, in conformitate cu cerintele stricte date de Federatia Internationala de Automobilism.

Un pilot trebuie sa iasa nevatamat dintr-un foc ce arde la 700 grade Celsius, in care a stat pentru maximum 12 secunde.

Istoria sportului cu motor a inceput la data de 22 iulie 1894, cand a avut loc cursa Paris-Rouen. Ca si idee, viteza medie a castigatorului a fost de 15 km/h. Focusul principal al pilotilor era sa fie cat mai eleganti, performanta trecand pe plan secund.

Cu toate ca viteza in vremea aceea era una mica, de multe ori se intampla ca pilotii sa-si piarda orientarea si sa isi incheie evolutia intr-un lan de porumb.

In anul 1903, cand s-a facut trecerea la transmisia cu arbore, a inceput o adevarata metamorfoza a masinilor de curse. Aerodinamica isi face incet, dar sigur, simtita prezenta, viteza medie ajungand la 145 km/h.

Chiar si asa, pilotii purtau doar un costum subtire si o casca, motivul fiind protejarea impotriva prafului.

Tarziu, in 1920, din pricina accidentelor dese si grave, apar costumele din piele, manusile, sepcile si ochelarii de protectie.

Primele casti au fost vazute abia in anul 1940, dar inca exista un mix intre protectie si eleganta. Concret, 17 ani mai tarziu, la Grand Prix-ul Germaniei, Juan Manuel Fangio reusea sa evolueze fara frica de accident intr-o camasa cu maneca scurta.

Pasul final catre protectia pilotilor se face la finele anilor ’60, costumul, manusile si casca devenind la fel de importante precum motoarele sau aerodinamica automobilelor.

Step by step si-a facut si marketing-ul aparitia in acest sport, in zilele noastre tot costumul pilotului fiind acoperit de brand-urile unor companii care au platit sume impresionante pentru o prezenta pe piept.

Pilotii moderni sunt dotati cu casca integrala, dopuri anti-zgomot, cagula, manusi, combinezon si incaltaminte.

Facute din piele, primele casti erau destinate doar protectiei impotriva vantului. Apoi, s-a trecut la materiale mult mai puternice, precum cartonul presat si fibra de sticla.

Casca integrala a aparut in anul 1968, cantarind dublu fata de cea moderna – 2,4 kg comparativ cu 1,2.

Viziera este realizata din lexan, un material foarte puternic ce trece cu brio testul unui impact cu o piatra avand viteza de 500 km/h. Menajarea timpanului este luata serios in considerare, pilotii avand dopuri anti-zgomot.

Cagula este realizata dintr-un material ignifug, asigurand o protectie sporita in caz de incendiu. Totusi, combinezonul este scutul principal impotriva focului. Acesta garanteaza 12 secunde de imunitate la temperaturi de 700 de grade Celsius.

Si nu in ultimul rand, incaltamintea. Pantofii de pilotaj sunt realizati din piele cu nomex, captusiti cu burete, reducand socurile din cockpit.

Profilul autorului Sergiu Bungărdean

Fondator al site-ului Afluent și specialist marketing la BestJobs. Consider că împreună putem promova calitatea și conținutul inteligent.

Un comentariu

  1. Interesant! Ce transformare de viziune!

    Răspunde

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *