În urmă cu mai bine de două secole, George Stephenson, un inginer britanic pasionat de mașini reușea să construiască prima cale ferată publică din lume, pe care urmau să funcționeze locomotive cu aburi. Deşi aproape analfabet la vârsta majoratului, din cauza faptului că provenea dintr-o familie foarte săracă, George a reuşit, punând pasiunea sa mai presus de orice, să ofere o invenție de care ne bucurăm chiar şi în prezent.

Mergând şi mai departe de atât, George, inspirat de creațiile inginerilor britanici William Hedley, Matthew Murray şi Richard Trevithick, a reuşit într-un final să construiască cea mai rapidă locomotivă de până atunci. În anul 1814, George începe proiectul pentru construirea primei sale locomotive pe aburi, cu care urma să înlocuiască tracțiunea cu animale, chiar în mine în care acesta lucra.

George Stephenson: analfabet la optsprezece ani, a devenit "geniu" la maturitate

Rocket, aşa cum își denumise locomotiva, a fost folosită pentru prima oară la data de 27 septembrie 1825, pe ruta Stockton-Darlington. Ceva mai târziu, în anul 1830, Rocket a fost întrebuințată pe noile linii de căi ferate, construite între Liverpool şi Manchester, după ce a câștigat trialul organizat de primărie, locomotiva sa parcurgând distanța de 35 de kilometri în doar o oră. Proiectele sale viitoare au îmbunătățit considerabil domeniul transporturilor feroviare.

Cu toate acestea, la început invenția sa nu a încântat pe toată lumea, tocmai din cauza puterii mult prea mari şi a zgomotului pe care îl producea. Însăși regina a refuzat să folosească locomotiva pe abur, preferând tracțiunea cu cai. Un deceniu mai târziu, oamenii au înțeles că nu există riscuri, după ce locomotiva a făcut mii de curse, fără a produce incidente.

Pentru a profita de succesul pe care îl atinsese, Stephenson şi-a înființat propria firmă de construcții de locomotive cu aburi, pentru căile ferate din Marea Britanie și Irlanda, Statele Unite și din Europa. Fiul acestuia, Robert Stephenson, considerat unul dintre cei mai buni ingineri ai secolului al XIX-lea, a continua ceea ce tatăl său începuse, ducând la finalizare toate proiectele mărețe ale acestuia.

Sursă foto: History


Citește și alte articole asemănătoare
Becul: invenția britanicilor sau a americanului Thomas Edison?