Orice designer își propune să se remarce la Săptămâna Modei din septembrie – chiar și proprietarii marilor case de modă, precum Donatella Versace. În ultima săptămână din lună, căci atunci a avut loc Săptămâna Modei de la Milano, designer-ul de 62 de ani a ținut să ofere un moment plin de nostalgie, sentimente și putere invitaților și nouă, tuturor. În iulie s-au împlinit 20 de ani de când fratele său, Gianni Versace, a fost împușcat mortal în fața casei din Miami, iar Donatella s-a asigurat că a întors toate capetele spre tributul ei din acest sezon.

„De-a lungul anilor, am văzut o mulțime de omagii pentru Gianni Versace, dar nu am avut curajul să o fac și eu, personal. Îmi era frică să ating creațiile lui Gianni. Credeam că voi fi criticată, <<Ea nu e Gianni!>>. Credeam că voi eșua. Chiar am eșuat pentru o vreme!”, a afirmat ea. „Nu voi trece niciodată peste ce s-a întâmplat, a fost prea brutal, dar acest tribut m-a ajutat să trec prin ce a fost mai ușor”. Așezați-vă confortabil și ascultați piesa „Freedom” a lui George Michael în timp ce citiți, căci avem multe de discutat.

Cine a fost Gianni Versace? Cum a reușit el să schimbe macazul pentru lumea modei? Dacă nu ne-a povestit, Donatella ne-a lăsat să simțim răspunsurile la aceste întrebări – în timpul prezentării, în loc de muzică de fundal, s-a auzit în mod repetat discursul său, pentru fratele ei.

„Aceasta este o comemorare a fratelui meu. Imaginați-vă o lume fără geniul său inovativ, fără curajul său de a-și asuma nelimitate riscuri, și mai presus de orice, fără devotamentul lui pentru femei. O lume fără uimitoarele sale creații, la care toți rămâneau cu gurile căscate, cu fețele masca”.

Colectia Toamna-Iarna 1991

Colecția Toamnă-Iarnă, 1991.

Gianni Versace s-a născut în 1946, în Reggio Calabria, Sudul Italiei. Și-a trăit copilăria în atelierul mamei sale, o croitoreasă destul de cunoscută care pe lângă meserie a știut să insufle copiilor săi familiaritatea pentru oamenii care îi ajutau. Deși creează prima rochie la vârsta de 9 ani, abia după terminarea liceului începe să lucreze cu adevărat în atelier. „Design-ul a venit la mine, nu a trebuit să mișc un deget”, obișnuia să spună. Totuși, la scurt timp se mută la Milano, fiind solicitat de diverse case de modă, cărora le aduce imediat succesul.

În 1978, împreună cu fratele său, Santo, și sora sa mai mică, Donatella, își deschide propria casă de modă, ce îi poartă numele. Primele sale colecții readuc în lumină arta clasică, cu ușoare influențe renascentiste. „Când te naști într-un loc precum Calabria, unde găsești frumusețea peste tot în jur, într-o baie romană sau o ruină grecească, nu poți decât să fii influențat de trecutul clasic”. Motivele grecești (ramurile de măslin), simbolurile etrusce (cercurile și spiralele) sunt îmbrăcate în aur (semn al barocului italian) și aplicate pe îmbrăcăminte, sau transformate în imprimeuri emblematice.

Colectia Primavara-Vara 1992

Colecția Primăvară-Vară, 1992.

În timp, începe să le combine cu teme considerate încă vulgare la acea vreme – piele dură, metal, plastic, rock. Criticile nu întârzie să apară și într-o scurtă perioadă devine un designer nonconformist, dar extrem de căutat. Gianni va avea un răspuns sincer: „cred că este responsabilitatea unui designer să încerce să încalce regulile; semăn puțin cu Marco Polo, călătorind peste tot și îmbinând culturile”.

Colectia Toamna-Iarna 1992

Colecția Toamnă-Iarnă, 1992.

„Viața ta e viața noastră. Ne-ai învățat că familia înseamnă totul, că trece mai departe de legăturile de sânge. Ne-ai învățat că doar iubirea este reală, și încă te mai putem simți în jur, când închidem ochii. Poți simți asta? Viața noastră este viața ta”. Gianni se remarca oriunde mergea prin căldura de familie pe care o dăruia aproape oricui. „Dacă nu se gândea la următoarea prezentare, se gândea la copiii și nepoții săi” (Anna Wintour – editor al revistei Vogue).

Avea o sete nesfârșită pentru viața mondenă. Nu pentru avere și lumina reflectoarelor, ci pentru problemele celebrităților. O mulțime de persoane publice îi era prietenă: Madonna, Jon Bon Jovi, Prince, Elton John, George Michael, dar și Mike Tyson, Prințesa Diana sau Woody Allen. Din simpla dorință de a-i cunoaște și de a-i ajuta (își considera casele din Milan, Miami sau Manhattan un cămin italian mereu primitor pentru aceștia), Gianni a schimbat radical lumea modei, contopind toate formele de artă în prezentările sale. „A fost primul care a realizat importanța celebrităților în primul rând al prezentărilor, valoarea supermodelelor, și a ridicat lumea modei pe o platformă media internațională. A descoperit atenția din media și a folosit-o precum un geniu, apoi toți l-au urmat” (A. W.).

Din 1989, începe să creeze îmbrăcăminte Couture, sub numele de Atelier Versace – confecționează haine pentru teatru, operă, dar și pentru spectacolele vedetelor. Prezentările din hotelul Ritz, Paris devin adevărate petreceri ale elitei, la care oricine își dorește să fie, printr-o minune, invitat. Era invidiat de aproape toți ceilalți designeri, fiindcă „fura” toate supermodelele – precum Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Helena Christensen sau Carla Bruni – în ultimul moment, pentru ca toată atenția să fie îndreptată asupra spectacolelor sale.

„Cred că avea o personalitate înnăscută de star de cinema, fiindcă avea o prezență atât de largă și generoasă” (Woody Allen); Bon Jovi, de asemenea, îl descrie ca fiind „cel mai cald, preocupat și sensibil om de familie”. În timpul liber vizita muzee, galerii și studiouri de artă; exista și un zvon la acea vreme care spunea ca după o cină cu Madonna și Elton John, a părăsit restaurantul cu un artist pe care abia îl cunoscuse, doar pentru a-i vedea operele de artă din studio.

Gianni nu doar înțelegea arta, ci o absorbea, se regăsea în ea si apoi o reproducea în colecțiile lui ca pe o explozie de culori și idei. „Îi privești lucrările ca pe un întreg. Simți întâi energia și spiritul lui, dar apoi e ca și cum ai urmări un jurnal al tuturor lucrurilor ce au avut loc în lume în ultimul timp, al culturii contemporane”, spune Ingrid Sichy, editor al revistei Interview.

Colectia Primavara-Vara 1991

Colecția Primăvară-Vară, 1991.

„Ai ajutat la inventarea viitorului. Datorită ție, nu ne temem. Privim înainte, fiindcă trăim prin tine. Mulțumim, Gianni. Te iubim.”

Sandra Brant, alt editor al revistei Interview, spunea că „cel mai impresionant lucru la el este că era atât de neînfricat când venea vorba de nou, și faptul că mereu a vrut să dea un impuls lumii, să fie mai tolerantă”. În repetate rânduri a afirmat că nu voia ca urmărirea creațiilor sale să fie obositoare, astfel că iși construia fiecare prezentare individual – adăuga muzică vibrantă, luminile potrivite, poveste, dramă. În 7 ani reușește să devină cel mai important couturier al vremurilor sale, iar casa de modă ajunge să producă atât îmbrăcăminte, cât și bijuterii, parfumuri, și chiar mobilă. Întrebat, în glumă, când are de gând să se oprească, Gianni răspunde: „știți că vorbesc prin munca mea, și vreau să vă spun mai multe”.

„Gianni, mereu ai recunoscut cât de puternice sunt femeile. Ai ajutat femeile să își recapete vocea și să fie ele însele. Mulțumim. Gianni, te iubim.”

Revoluționând tiparele modei, Gianni a oferit femeilor libertatea și puterea de a-și pune corpul în valoare fără nici măcar o legătură sexuală. A dovedit lumii că o femeie naturală, educată, care își exprimă liber ideile și care are curajul de a se afirma în lume, are dreptul să o facă la fel ca oricine altcineva, indiferent de lungimea fustei sau adâncimea decolteului. Nu de puține ori a fost văzut mulțumindu-le public modelelor după prezentări, sau lăsându-le să se distreze pe podium, precum în colecția de Toamnă-Iarnă 1991, când supermodelele Cindy Crawford, Naomi Campbell, Linda Evangelista și Christy Turlington au defilat în rochii mini, fredonând refrenul piesei „Freedom” („Libertate”) a lui George Michael, în videoclipul căreia au și apărut. Acesta este considerat de majoritate cel mai reprezentativ episod pentru casa de modă Versace, al cărui logo, Medusa, încă stârnește amintiri. Donatella a profitat la maxim de acest moment, invitându-le la finalul prezentării pe câteva dintre „supermodelele originale”, cum sunt supranumite, pentru a mai păși o dată pe podiumul Versace, pentru Gianni, fredonând Freedom. „Aceasta este comemorarea unui geniu. Este comemorarea unui idol. Este comemorarea fratelui meu. Gianni, asta este pentru tine”, încheie Donatella discursul.

Supermodelele fredonand "Freedom", Colectia Toamna-Iarna 1991

Supermodelele fredonănd „Freedom”, Colecția Toamnă-Iarnă, 1991.

Asasinarea lui Gianni, în 1997, la doar 50 de ani, a fost pentru lumea modei precum asasinarea lui John F. Kennedy, pentru SUA. „Dacă ar fi să îl caracterizez pe Gianni într-un cuvânt, acela e pasiune. Nu am mai întâlnit pe nimeni cu așa o pasiune pentru viață, pentru frumusețe, pur și simplu pentru a trăi. S-a bucurat de viață, a devorat-o, și a pus-o pe tavă întregii lumi. A fost un om care a făcut ce a fost menit să facă, și a primit atâta satisfacție în urma acestui fapt”, afirma un apropiat. Deși unii spun că este capul tuturor problemelor din industria modei de azi, precum nepotismul sau importanța mediei peste talentul propriu-zis, este imposibil să nu îți dai seama că Gianni Versace a trezit această lume, i-a redat viață, și a transformat-o într-un imperiu, așa cum a făcut și cu propria casă de modă.

Sursă imagini: Vogue, GettyImages

Profilul autorului Cristiana Daraban

Sunt mereu în căutare de noi provocări care să mă dezvolte. Ador să trezesc emoții prin ceea ce scriu, ceea ce fotografiez și îmi place să muncesc pentru tot ce am, motto-ul meu fiind un citat din cărțile lui Hemingway – „To Hell with luck! I’ll bring the luck with me.”.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *