Matematician, astronom şi om politic, Spiru Haret este o figură emblematică în istoria culturii din România, de numele acestuia legându-se instaurarea reformei educaționale şi formarea actualului sistem de educație modern. Spiru C. Haret a fost primul ministru al educației din România, funcție pe care a păstrat-o în trei mandate. Reformele sale au fost singurele reforme propuse de către un parlamentar, ce nu au destabilizat educația şi au adus un progres real în dezvoltarea sistemului educațional.

“Contăm să apropiem şcoală de popor, să o facem să fie iubită şi respectată, să fie centrul de unde să pornească curentele cele bune şi sănătoase pentru înălțarea şi întărirea neamului.” – Cartea “Operele lui Spiru Haret.

Volumul I Spiru C. Haret s-a născut în Iași, în luna februarie a anului 1851, dintr-o familie de armeni. Pasiunea sa pentru matematică s-a format încă din primii săi ani de viață, astfel că alegerea sa, de a se înscrie la Universitatea din Bucureşti, pentru a studia matematică şi fizică, a fost justificată. După ce şi-a obținut licența în matematică şi fizică, a hotărât să participe la concursul organizat de Titu Maiorescu, reușind să câştige o bursă de studii la Sorbona (Universitatea din Paris).

În 1878, la patru ani de la sosirea în Paris, își obține doctoratul în fizică, partituri din teza sa de doctorat fiind preluate şi publicate în Observatorul Astronomic Paris. Deşi ar fi putut să rămână la Paris, acolo unde ar fi avut posibilitatea să efectueze studii științifice, alege să revină în România, pentru a schimba lucrurile în sistemul educațional românesc. La scurt timp de la revenirea sa în România devine profesor la Facultatea de Ştiințe din Bucureşti, dar şi corespondent al Academiei Române.

În perioada în care liberalii au fost la putere, Spiru Haret a ocupat funcția de ministru al educației, astfel că profesia sa, cea de profesor, nu mai era singura modalitate în care putea schimba lucrurile. Reformele sale au conturat un nou sistemul educațional în România, de această dată unul modern. În perioada în care acesta a ocupat funcția de ministru al educației, peste 2.000 de scoli au fost construite în România, un număr exorbitant, dacă ne gândim la câte astfel de instituții au fost fondate în ultimul deceniu.

Sursă imagine principală: curentul.info